Verkeersinstituut Vias uit kritiek op het huidige verkeersveiligheidsbeleid in België. Hoewel er goede intenties zijn, blijven effectieve maatregelen achterwege volgens Vias. Met een doelstelling van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030 lijkt België die doelstelling niet te halen zonder aanvullende actie. Vias heeft in het politieke memorandum “Actie nu” 12 concrete maatregelen opgesteld die dringend moeten worden uitgevoerd, zoals nultolerantie voor alcohol, invoering van een rijbewijs met punten en de inzet van slimme camera’s om gsm-gebruik achter het stuur te detecteren. Het instituut benadrukt dat snelle implementatie van deze maatregelen levens kan redden. Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters steunt het voorstel van Vias voor het rijbewijs met punten, terwijl ze benadrukt dat handhaving een grote uitdaging blijft. Ze wijst op de toename van de pakkans voor snelheidsovertreders in Vlaanderen door nieuwe trajectcontroles en efficiëntere snelheidscamera’s. Het memorandum van Vias, getiteld “Actie nu”, biedt concrete oplossingen voor de verkeersveiligheid in België en roept op tot dringende actie van beleidsmakers om levens te redden.
Op deze website verschenen al vaker berichten over de lange wachttijden om het praktisch rijexamen voor rijbewijs B te kunnen afleggen. In Wallonië is nu een oplossing beschikbaar.
Sinds 4 oktober 2023 is in Wallonië een nieuw systeem voor het praktisch rijexamen ingevoerd. Kandidaten kunnen zich nu op een wachtlijst plaatsen en ontvangen een sms zodra er een plek beschikbaar is. Dit vermindert wachttijden en lost problemen op met overvolle examencentra en annuleringen. Het geldt momenteel alleen voor praktische examens voor rijbewijs B en niet voor theoretische examens of technische rijgeschiktheidsproeven.
Legt u het praktisch rijexamen voor de auto (categorie B) af? Dan moet u tijdens de proef op de openbare weg kunnen aantonen dat u zelfstandig en zonder aanwijzingen van de examinator beslissingen kan nemen. Naast het volgen van de aanwijzingsborden, moet u dus ook een bestemming kunnen bereiken met behulp van de gps.
Dit artikel legt uit waarom auto’s in Frankrijk vaak langzamer rijden als ze een rode A-sticker hebben. De A staat voor “apprenti” (leerling), en de sticker duidt op een bestuurder die recentelijk zijn rijbewijs heeft behaald. In Frankrijk mogen mensen al op hun vijftiende beginnen met rijlessen. Na het behalen van het rijexamen krijgen ze de A-sticker en mogen ze alleen rijden, maar met beperkingen zoals een lagere toegestane alcoholwaarde en verplicht langzamer rijden (10-20 km/u onder de maximumsnelheid). De stickers waarschuwen andere weggebruikers voor beginnende chauffeurs.
Om een voorlopig rijbewijs met begeleider in België aan te vragen, dien je na het slagen voor het theorie-examen het aanvraagformulier in het examencentrum te verkrijgen. Je kunt maximaal twee begeleiders kiezen die aan specifieke voorwaarden moeten voldoen, zoals minimaal 8 jaar een geldig Belgisch of Europees rijbewijs hebben. De begeleider mag in de laatste 3 jaar niet van het recht tot sturen zijn ontzet. Je mag alleen oefenen met de begeleider(s) of een erkende rij-instructeur, en andere passagiers zijn niet toegestaan.
Voor het aanvragen van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider na het behalen van het theorie-examen, moet je minstens 20 uur rijles volgen bij een erkende rijschool. Na afloop ontvang je een bekwaamheidsattest, dat drie jaar geldig is. Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider kan online worden aangevraagd via de BelDrive-applicatie of op papier bij het gemeentebestuur, samen met het aanvraagformulier, het bekwaamheidsattest en je identiteitskaart.
Voor beide gevallen geldt dat het voorlopig rijbewijs moet worden aangevraagd in de gemeente waar je bent ingeschreven in het bevolkingsregister.
Vanaf 1 oktober 2023 wordt het verplicht om tijdens het praktisch rijexamen voor het rijbewijs B in Vlaanderen gebruik te maken van een gps. De vaardigheid ‘zelfstandig rijden’ wordt gedurende tien tot vijftien minuten getest, waarbij examinanten de navigatie-instructies moeten volgen en tegelijkertijd de verkeersborden in de gaten moeten houden.
Kandidaten mogen hun eigen gps of smartphone met navigatie-app gebruiken, zolang deze veilig bevestigd is en de instructies duidelijk en in het Nederlands hoorbaar zijn voor de examinator.
De verandering is gebaseerd op een studie van de Universiteit Hasselt, die aantoonde dat het testen van het gebruik van de gps tijdens het examen belangrijk is, gezien het waarschijnlijke gebruik van gps door bestuurders na het behalen van hun rijbewijs. De studie suggereert dat veel kandidaten tot nu toe de voorkeur gaven aan het volgen van verkeersborden boven de gps, en de nieuwe regelgeving wordt ingevoerd om deze vaardigheid te integreren in het praktijkexamen.
In de Molenbergstraat in Kortenaken, centraal gelegen tussen de examencentra in Heverlee en Alken, bevindt zich een oefenterrein om de manoeuvres voor het praktisch rijexamen in te oefenen.
Locatie: Gelegen in Kortenaken, centraal gelegen tussen de examencentra in Heverlee en Alken, biedt het oefenterrein een toegankelijke plek voor leerling-bestuurders.
Up-to-date: Het terrein is volledig opgefrist en up-to-date gebracht, waardoor het voldoet aan de recente eisen en normen.
Instructieborden: Leerling-bestuurders vinden op instructieborden tekst en beelduitleg over verschillende manoeuvres, wat het oefenen vergemakkelijkt.
Variabele Hekken: Beveiligde hekken met zachte mousse kunnen worden verplaatst om verschillende situaties te simuleren, zoals het nabootsen van andere voertuigen voor parkeermanoeuvres.
Belijning: Aanwezige belijning op het terrein ondersteunt het oefenen van specifieke vaardigheden, zoals keren in een smalle straat en recht achteruit rijden.
Unieke Voorziening: De gemeente Kortenaken is een van de weinige gemeenten in de streek met een specifiek oefenterrein, waardoor het een waardevolle bron is voor leerling-bestuurders in de omgeving.
Positieve Ervaring: Getuigenis van een lokale leerling-bestuurder benadrukt de voordelen van het oefenterrein, waarbij wordt opgemerkt dat het fijn is om lokaal te kunnen oefenen en te hopen op succes in het rijexamen.
Wees goed voorbereid: Zorg ervoor dat je voldoende rijlessen hebt gevolgd en vertrouwd bent met de verkeersregels en de bediening van het voertuig.
Ken de examenroute: Probeer de routes te achterhalen die vaak worden gebruikt tijdens het praktijkexamen. Dit kan je helpen om voorafgaand aan het examen te oefenen op die specifieke wegen.
Oefen specifieke manoeuvres: Besteed extra aandacht aan manoeuvres zoals inparkeren, keren in een smalle straat, en achteruit rijden. Dit zijn vaak onderdelen waarop kandidaten worden beoordeeld.
Let op je snelheid: Pas je snelheid aan aan de omstandigheden op de weg en volg de geldende snelheidslimieten. Rijd niet te snel of te langzaam.
Geef duidelijk richting aan: Gebruik je richtingaanwijzers tijdig en duidelijk om andere weggebruikers te laten weten welke richting je op wilt gaan.
Houd voldoende afstand: Zorg ervoor dat je voldoende afstand houdt tot het voertuig voor je. Dit geeft je voldoende tijd om te reageren op verkeerssituaties en voorkomt dat je te dicht op andere voertuigen rijdt.
Kijk goed in je spiegels: Controleer regelmatig je zijspiegels en achteruitkijkspiegel om op de hoogte te blijven van wat er om je heen gebeurt. Vergeet ook niet om over je schouder te kijken bij het uitvoeren van manoeuvres.
Wees alert op verkeersborden: Let goed op verkeersborden en volg de aanwijzingen die ze geven. Verkeersborden kunnen je helpen om de juiste beslissingen te nemen en op tijd te reageren.
Blijf kalm en geconcentreerd: Probeer tijdens het examen kalm te blijven en je te concentreren op je rijgedrag. Laat je niet afleiden door eventuele fouten die je maakt, maar blijf gefocust op de weg.
Volg de instructies van de examinator op: Luister goed naar de instructies die de examinator geeft en probeer deze nauwkeurig op te volgen. Wees ook niet bang om vragen te stellen als je iets niet begrijpt.
In Brussel is er een trend onder jongeren waarbij ze het behalen van een rijbewijs uitstellen. Volgens recente gegevens tonen steeds minder jongeren interesse in het behalen van een rijbewijs en geven ze de voorkeur aan andere vervoersmiddelen zoals fietsen, het openbaar vervoer en autodelen. Deze verschuiving wordt toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de stijgende kosten van autorijden, de toename van milieubewustzijn en het gemak van alternatieve vervoersopties in de stad. De Brusselse overheid speelt in op deze trend door het promoten van duurzaam vervoer en het uitbreiden van de infrastructuur voor fietsers en openbaar vervoer.
CD&V heeft een extra audit gevraagd naar de Vlaamse rijexamencentra vanwege lange wachttijden en vermeende ongelijke behandeling. Ze willen meer transparantie en gelijke behandeling waarborgen. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft positief gereageerd en belooft verbeteringen door middel van een actieplan.
Uit een recent artikel van VRT NWS blijkt dat steeds meer mensen hun rijexamen afleggen met een automatische auto. Volgens de cijfers is één op de tien personen in Vlaanderen die het rijexamen aflegt, hierbij inmiddels overgestapt naar een automaat. Hoewel dit aantal hoger is dan enkele jaren geleden, kiest het overgrote deel van de kandidaten nog steeds voor een handgeschakelde auto tijdens het rijexamen.
In het artikel wordt uitgelegd dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom mensen kiezen voor een automaat in plaats van een handgeschakelde auto. Zo kan het zijn dat mensen meer comfort ervaren bij het rijden met een automaat, omdat zij zich dan beter kunnen focussen op het verkeer en niet afgeleid worden door het schakelen. Ook kan het zijn dat mensen door een medische aandoening, zoals een fysieke beperking, beter uit de voeten kunnen met een automaat.
Ten slotte worden in het artikel ook de en nadelen van het rijden met een automaat belicht. Zo kan het rijden met een automaat duurder zijn in aanschaf en reparatie.
Rijscholen in West-Vlaanderen kampen nog steeds met lange wachtlijsten voor rijlessen als gevolg van de COVID-19-pandemie en een tekort aan rij-instructeurs. Volgens een rondvraag van KW.be zijn vrijwel alle rijscholen in de regio op zoek naar extra instructeurs per vestiging. Sommige rijscholen zijn op zoek naar ten minste vijf extra medewerkers, terwijl anderen zeggen dat ze genoeg rij-instructeurs hebben. De opleiding tot rij-instructeur duurt ongeveer een jaar en bestaat uit een theoretisch examen en 300 uur stage bij een erkende rijschool, waarvan een deel als begeleide rijlessen en ongeveer 150 uur als zelfstandige rijlessen. De wachttijd voor praktische rijlessen in West-Vlaanderen is momenteel nog steeds tot drie maanden.
Jongeren zijn opnieuw gemotiveerd om hun rijbewijs sneller te halen na de versoepeling van de coronamaatregelen. Rijscholen hebben het momenteel drukker dan ooit tevoren en sommige jongeren willen zelfs hun rijbewijs halen voordat ze 18 jaar oud zijn. Rijscholen zetten zich in om aan de vraag te voldoen, bijvoorbeeld door meer lessen aan te bieden of door meer instructeurs aan te nemen. Het CBR, de instantie die verantwoordelijk is voor het afnemen van rijexamens, zegt dat de wachttijden momenteel lang zijn vanwege de grote vraag naar examens.
De Europese Unie wil een digitaal rijbewijs invoeren om gelijke behandeling en toegang tot nationale databanken tussen lidstaten te bevorderen. Dit zou het gemakkelijker maken om overtredingen in het buitenland te identificeren en te beboeten. De EU streeft ook naar standaardisatie van de rijvoorwaarden tussen landen, met nadruk op moderne veiligheidssystemen en nultolerantie voor alcohol voor nieuwe bestuurders. Daarnaast omvat het voorstel een medisch onderzoek elke vijf jaar voor bestuurders van 70 jaar en ouder. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Raad.
De Europese Commissie heeft voorgesteld om een digitaal rijbewijs te creëren als onderdeel van een bredere aanpak om de verkeersveiligheid in de EU te verbeteren. Het digitale rijbewijs moet toegankelijk zijn via mobiele telefoons en moet in alle EU-lidstaten worden erkend. Bestuurders kunnen naast een digitaal rijbewijs ook altijd een fysiek rijbewijs aanvragen. De EC zal eerst technische specificaties opstellen en lidstaten krijgen een periode om de eisen in hun nationale systemen te integreren. De Commissie heeft als doel om overtredingen over grenzen heen aan te pakken en het makkelijker te maken om bestuurders op te sporen. Er wordt echter nog weinig bekendgemaakt over de details van deze plannen.
Metro schreef een interessant artikel over het verkrijgen van een rijbewijs in België voor studenten.
Om te beginnen moet je minstens 17 jaar oud zijn en moet je medisch geschikt zijn bevonden. Om het theoretisch examen af te leggen, moet je je inschrijven bij een erkende rijschool en de verplichte lessen volgen. Het is belangrijk om de regels van de weg te kennen en te begrijpen, evenals de verkeersborden en -signalen. Het theoretisch examen bestaat uit 50 multiple choice vragen en je moet minstens 41 juiste antwoorden geven om te slagen.
Na het slagen voor het theoretisch examen, kun je beginnen met het praktijkgedeelte. Dit omvat minstens 20 uur rijlessen, waarvan minstens 3 uur op de openbare weg en minstens 9 uur in het donker. Je moet ook een vorm van begeleiding hebben tijdens het oefenen met een begeleider die minstens 8 jaar een rijbewijs heeft en geen strafrechtelijke veroordelingen heeft gehad in de afgelopen drie jaar.
Na het voltooien van de rijlessen en het behalen van het praktijkexamen, wordt het rijbewijs aangevraagd bij het gemeentebestuur. Het rijbewijs wordt uitgegeven voor een periode van 10 jaar, maar moet om de twee jaar worden vernieuwd door een medische keuring te ondergaan.
Het artikel benadrukt ook het belang van veilig rijden en het vermijden van afleidingen zoals mobiele telefoons tijdens het rijden. Bovendien wordt studenten aangeraden om hun rijgedrag voortdurend te verbeteren door middel van verdere training en ervaring.
Uit de resultaten van de Grote Verkeersquiz van mobiliteitsorganisatie VAB blijkt dat meer dan 8 op de 10 Vlamingen niet zouden slagen voor het theoretisch rijexamen als ze het opnieuw zouden afleggen. Van bijna 5.000 respondenten scoorde 86,1% onvoldoende. Meer dan 1 op de 6 Vlamingen behaalde minder dan 13 op 25. VAB is blij met de herinvoering van het vormingsmoment voor begeleiders omdat zowel beginnende bestuurders als mensen met jaren ervaring een gebrekkige kennis van de wegcode hebben. Begeleiders moeten vanaf oktober een vormingsmoment volgen.
Vanaf 1 januari 2023 zal het behalen van een rijbewijs duurder worden in België. Dit komt door de invoering van nieuwe Europese regels voor de opleiding en nascholing van chauffeurs. De verhoging van de kosten zal van toepassing zijn op alle categorieën van rijbewijzen, waaronder het gewone rijbewijs B, maar ook voor zwaardere categorieën zoals C, D en E.
De prijsstijging heeft te maken met de verplichte invoering van een gestandaardiseerd Europees rijbewijsformaat en de nieuwe Europese richtlijnen voor de opleiding van professionele chauffeurs. Door deze nieuwe regels moet er meer aandacht worden besteed aan verkeersveiligheid en duurzaamheid.
De precieze prijsverhoging is nog niet bekend, maar wordt verwacht in de buurt te liggen van enkele tientallen euro’s. Ook de prijs voor het vernieuwen van een rijbewijs zal stijgen vanwege de hogere productiekosten voor het nieuwe Europese rijbewijsformaat.
Het aantal theorie-examens voor het behalen van een rijbewijs B in België is in 2022 gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Dit komt door de coronacrisis, waardoor er minder praktijkexamens konden worden afgenomen en mensen zich dus vaker inschreven voor het theoretische gedeelte. Ondanks de stijging van het aantal examens, blijft het slaagpercentage wel dalen. Dit komt volgens experts door de moeilijkheidsgraad van het examen, maar ook door het feit dat veel mensen niet voldoende voorbereid zijn. Er wordt gepleit voor betere voorbereiding en meer ondersteuning voor kandidaten, zodat het aantal geslaagden kan worden verhoogd.
Binnen afzienbare termijn zal iedereen automatisch rijden. Zowat alle nieuwe hedendaagse auto’s zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak. Zeker elektrische en hybride wagens.
Toch is ons rijexamensysteem standaard nog voorzien op een handgeschakelde versnellingsbak. Het rijexamen afleggen met een automaat is vandaag een bewuste keuze, en geeft aanleiding tot een beperking op het rijbewijs (code 78).
Mobiliteitsorganisatie VAB pleit er voor om het huidige systeem om te draaien en iedereen voortaan standaard een ‘automatisch’ rijbewijs te geven. Wie daarna toch ook handgeschakeld zou willen rijden, zou dat kunnen na een beperkte lessenreeks (van bijvoorbeeld 8 uur).
Enerzijds is dit een logisch standpunt dat past in een evolutie naar elektrische voertuigen en steeds couranter wordende automatische versnellingsbakken.
Anderzijds komt het voorstel een beetje te vroeg voor de voertuigen die momenteel op de weg rijden of voor specifieke voertuigen (deelvoertuigen, campers, huurbestelwagens en auto’s die je op vakantie huurt).
De bevoegde minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is het voorstel dan ook niet genegen. Hij wil de kwestie eerst op Europees niveau bekijken om een uniformiteit van het rijbewijs te behouden.
Kandidaten voor het praktisch rijexamen hebben nog nooit zo lang moeten wachten voor ze hun examen kunnen afleggen. Wie vandaag (begin mei) een afspraak probeert in te plannen, moet wachten tot eind november. Dit is een wachttijd van zeven maanden.
De lange wachttijden zijn nog steeds een gevolg van de Corona crisis. De examencentra zijn vijf maanden kwijt geraakt door de lockdowns. Dertigduizend examens moesten worden ingehaald. Deze lange wachttijden verhogen de stress bij het examen, want wie niet slaagt, moet opnieuw drie tot zes maanden wachten voor een nieuwe afspraak. De examencentra geven aan dat de achterstand aangepakt wordt.
In 2020 werd er een grote achterstand opgelopen door corona. Deze werd de afgelopen 5 maanden deels weggewerkt. Van januari tot mei werden er 38 procent meer praktijkexamens B afgelegd dan in 2019.
Toch is het nog steeds gemiddeld zes maanden wachten op een afspraak, voor wie nu een praktisch rijexamen wil inplannen. In 2020 konden 35.000 praktijkexamens niet plaatsvinden. Deze achterstand moet ingehaald worden.
De geldigheidstermijn van de voorlopige rijbewijzen wordt daarom verlengd tot en met 30 september 2021.
Het aantal jongeren onder de 30 jaar dat een praktisch rijexamen B aflegt, is op vijf jaar tijd met 28 procent gedaald. Dat zegt Vlaams Parlementslid Lode Ceyssens (CD&V) op basis van cijfers van Goca, de instantie die verantwoordelijk is voor rijbewijzen in Vlaanderen.
Meer dan 50 praktische rijexamens werden afgeblazen. Na coronabesmettingen bij 2 examinatoren ontstond paniek bij de overige 9 examinatoren. Ondanks het feit dat ze zelf negatief testten, en van de arbeidsgeneesheer mochten werken, legden 5 examinatoren het werk neer, en vertrokken ze naar huis.
Zij lieten weten dat ze in staking zijn. De christelijke vakbond ACV vraagt om opnieuw alle examencentra te sluiten.
Door de sluiting van de examencentra tijdens de eerste en de tweede coronagolf, zijn er maandenlange wachttijden ontstaan. Wie vandaag een afspraak maakt voor het praktisch rijexamen kan dit pas eind juli afleggen.
Om deze achterstand in te halen zal het praktijkexamen op de weg met 5 minuten ingekort worden in Wallonië (van 40 minuten naar 35 minuten).
In Vlaanderen werd er nog niets ondernomen om de achterstand weg te werken.